Starte firma i utlandet?
Mange drømmer om å starte et firma i utlandet. Før du kan realisere planene dine, er det viktig å få et realistisk overblikk over hva som faktisk er mulig. Det er mange hensyn som skal tas dersom du skal starte et selskap utenfor Norge.
Her gir vi deg en oversikt over noen sentrale punkter å tenke gjennom. Finn ut om det å starte et firma utenlands er noe for deg!
Starte firma i utlandet eller utvide målgruppen?
Det er forskjell på å selge tjenester/produkter fra et norsk firma til utlandet, og det å starte et selskap i et annet land.
Mange norske selskaper har kunder utenfor Norges grenser – enten det er nettbutikker eller selskaper som driver med eksport. Disse selskapene er gjerne registrert i Norge og drives etter norsk lov.
Alternativt kan du opprette et firma i et annet land, noe som vil innebære at du må følge lovverket i det aktuelle landet. Dette gjelder både med tanke på ansettelser, skatt og eventuell arbeidsgiveravgift – for å nevne noe.
Hva bør du tenke på når du skal starte et firma i utlandet?
Før du kan starte et firma i utlandet, er det viktig å sette seg godt inn i hva dette faktisk innebærer. Planleggingsprosessen er viktig, da den gir deg en indikasjon på hvorvidt firmaet faktisk vil lykkes i det aktuelle landet.
Her er noen tips!
Skatteplikt til Norge eller utland
Så lenge selskapet ditt eller selskapets ledelse er hjemmehørende i Norge, har du skatteplikt til norske myndigheter. Også når et selskap er stiftet i utlandet, men ledelsen er i Norge, vil selskapet regnes som hjemmehørende her til lands.
Har du derimot oppholds- og arbeidstillatelse i et annet land, og firmaet drives der, skal du som regel betale skatten din i det aktuelle landet. Reglene kan være avanserte å sette seg inn i, og det beste er nok å kontakte Skatteetaten dersom du er usikker.
Etterspørsel – finn ut om du har kunder i utlandet
Før du velger å starte et firma i utlandet bør du også forsikre deg om at du har en aktuell målgruppe der. Kanskje du har drevet et firma i Norge med stor suksess, og nå ønsker å tilby tjenestene gjennom et utlandsregistrert selskap? Da bør du først sondere terrenget.
Husk at behov og etterspørsel kan variere mye fra land til land, og fra kultur til kultur. Kanskje det allerede finnes veletablerte firmaer i det aktuelle landet som selger lignende tjenester eller produkter? I så fall kan det være utfordrende å ta opp konkurransen.
Utfør gjerne en spørreundersøkelse i det aktuelle landet, og finn ut om det er behov for produktet eller tjenesten du ønsker å selge.
Snakk et språk målgruppen forstår
Noe annet som er viktig å tenke på, er at all kommunikasjon fra firmaet ditt i utlandet bør tilpasses den utenlandske målgruppen. Skal du for eksempel starte et firma i Tyskland, bør reklamemateriell, produktbeskrivelser og nettsiden også være på tysk.
Om du allerede har et norsk selskap og ønsker å starte opp et tilsvarende selskap i utlandet, kan du kanskje oversette innholdet du allerede har. Det er likevel viktig å sørge for at teksten tilpasses den nye målgruppen din best mulig. Les mer om B2B-oversettelse her!
Motta hjelp med oversettelse
Det å starte et firma i utlandet kan være en spennende prosess, men du kan også risikere å møte på noen kneiker underveis. Det viktigste er å sette seg inn i lovverket, slik at alt det formelle er på plass.
Du må også sørge for å lokalisere målgruppen din, og sørge for at nettside, reklame og annen tekst er på et språk dine potensielle kunder forstår. Dersom du trenger hjelp med oversettelser, kan Din Translatør bistå deg fra A til Å.
Vi kan oversette nettsider, reklamemateriell, produktetiketter, bruksanvisninger og annet innhold du retter mot målgruppen din.
Kontakt oss i dag for oversettelser av høy kvalitet!